در ارتباط با کلیت مفهوم دموکراسی democracy ابتدا به مشاورۀ حقوقی lawyer jarisconsult که کارشناسان ملل متحد united nations experts دستورالعمل حاکمیتی که منطقه از ۱۴ قرن پیش تا به امروز با آن دست به گریبان بوده ارائه داده اند می پردازیم.آیا democrasy مهم ترین پیامد اجتماعی پس از جنگ جهانی اول و دوم world war بوده است؟یا نه ریشۀ این واژه را در اختیار بشر باید جست؟در طول سرگذشت انسان ها در کرۀ زمین،همراهی حکمرانان با مسیر ادیان که در حقیقت در مفهوم نوگرائی به جهت به زیستن بشر قابل ارزیابی است،خود نشانگر اهمیت این واژه که اینک به نظر به روز آمد تر جلوه گر است می باشد.در راستای همین هم افزائی در رفتار انسان ها به ویژه در تعیین چارچوب های رفتاری هر یک فی ما بین هفتمین دبیر کل سازمان ملل متحد united nations پس از مطالعۀ دستورالعمل حاکمیت ها در طول ادیان مختلف و ارائه منشور حکومت یک حاکم در ۱۴ قرن پیش در منطقه به جهت ارزیابی و مطابقت با شکل حکمرانان امروز در منطقۀ خود اقدام به نگارش توصیه ای بسیار مهم برای رهبران این تقطه از جهان می کند.او پس از دریافت دیدگاه حقوقی مشاوران خود خطاب به رهبران منطقه می نویسد…the caliph ali ibn abi Talib is the fairest governor appeared in human history after the propher …….on justeeand democracy and encouaraging knowledge. برگردان آن با بُرش به عبارتی ….علی(ع)حکمرانی که پس از محمد(ص) فرماندار بوده در نوع خود عادل ترین است از همین رو توصیه می کنم از او در ایجاد یک رژیم مبتنی بر دموکراسی democrasy و عدالت و تقویت علوم،الگو برداری شود.این صفحه از سرگذشت انسان نشان می دهد که دموکراسی یک واژۀ ترسناک یا متعلق به دورۀ گذار پس از جنگ جهانی اول یا دوم یا حتی پس از هرج و مرج های قارۀ سبز به ویژه در قرون وسطی نیست.به باور نگارنده،دموکراسی یک حس است و کلید این احساس را در این عصر می توان بیشتر در رسانه ها جست.پس از ۱۴ قرن که البته نمی بایستی به هیچ وجه آن برهه و قبل از آن را با روزآمدهای روز مقایسه کرد زیرا بر اساس دریافت های علمی،جمعیت کرۀ زمین در آن دوره چیزی بیش از چند ده میلیون نفر نبوده است شاید کمتر.یعنی جغرافیای آماری حکومت های شبه جزیرۀ ایران و شام شاید به چند هزار نفر محدود بوده باشد.ضمن این که نوع ارتباط و مکانیسم آن نیز قابل الگوبرداری نبست،با این حال شکل و طرز حاکمیت به گونه ای ساختار سازی شده است که غرب و ملل متحد را به اندیشیدن واداشته است و…تا این که آمار جمعیت بشر به ۶ میلیارد انسان می رسد و نظریه پردازانی از همان جهان غرب به وبژه آقای ساموئل هانتینگتون samuel Huntington ایده پردازی کرده و در نهایت Dialogue of civilization plan یعنی طرح رؤیائی تمدن ها را به عنوان پیشران بشر امروز ارائه می دهند.در این طرح به طور آشکار و شفاف نه تنها از به هم ریختگی فرهنگ ها و تقابل تمدن ها گفته شده بلکه از آن به عنوان نقشۀ راه انسان ها و طبقه بندی هر یک بر آن و بر اجرای آن اصرار می کرده اند.قرائت نگارنده از تحولات پس از این طرح خطرناک که به باور ایده پردازان آن در صورت عینیت ابتدا منجر به جنگ جهانی سوم world war خواهد شد و سپس تمدن بشر بر اساس فرهنگ غالب،قالب خود را در عصر جدید خواهد یافت.اما اتفاق بسیار مهمی که در جهان پس از ایده پردازی تقابل تمدن ها رخ داد،طرح فوق العاده بشر دوستانۀ سید محمد خاتمی با عنوان گفت و گوی تمدن ها Dialogue of civilization بود.در تحولات سرگذشت بشر در سطح جهان،این دومین ایده پردازی بسیار حائز اهمیت به جهت تحقق صلح و آرامش برای همۀ انسان ها در کرۀ زمین بوده است.این طرح بشر دوستانه برخلاف ایده پردازی امثال اقای هانتینگتون،فرصت خلق هم افزائی فرهنگ در نوع بشر در سطح کرۀ زمین را فراهم آورد و به جای تعارض و تقابل تمدن ها،زمینۀ همراهی آنان را با هم فراهم کرد.با نظریه و اصل گفت و گوی تمدن ها،امنیت جهان،ثبات و آرامش انسان ها از حالت گذار و انتقالی دغدغه مند به شرایط پایداری می رسید تا به شرایط دیگر.در این بُرش از صفحات زندگی روزگار انسان ها،صرف نظر از عوامل به بن بست رساندن این نظریه که البته به باور اینجانب،طرح حالت آرشیوی راکد به خود گرفته تا شکست،نقش و اهمیت رسانه the importance of media بسیار حائز اهمیت و بازیگر بود.در دو شکل حاکمیت قابل طرح در یک دموکراسی،رسانه از آزادی فراوانی برخوردار است in a democracy the media have many freedms و این یعنی امکان تحقق و عینیت یافتن چنین پروژه ای بشردوستانه یا نزدیک به آن با چنین حالتی امکان پذیرتر است.متأسفانه هم اینک و در سطوح مختلف میان مفهوم امنیت و رسانه media and securtiy یک تقابل شکل گرفته است در حالی که در دنیای رسانه the world of media و پیش و بیش از آن در علم رسانه media science امنیت در کلیت مفهوم ٱن نمی تواند در مقابل رسانه security versus the media قرار گرفته باشد.داده های پژوهش در علوم ارتباطات commanication sciences امنیت جذری از رسانه است Radical security from the media و همین حقیقت نقش رسانه ها را در مهار جنگ ها و نزاعات می توان درک کرد.the role of the media in controling wars از همین رو امنیت زیر مجموعه ای از رسانه است media ubcategory security به همین خاطر است که امروزه سایبری یا ابر رسانه cyber media نیز در حال طرح است که می تواند ابزار یا مکانیسم صلح و ثبات جهان را به همراه داشته باشد یا وقوع جنگ ها .این تعبیر در این یادداشت به جز در روابط کشورها و در سطح بین الملل را می توان در مفهوم امنیت داخلی کشورها هم یک مصداق دانست.در پایان این اشاره ضروری است که به کارگیری ابیات یا عباراتی لاتین در یادداشت ها که اصولاً متعارف نیز هست به جهت تبیین این حقیقت است که موضوع تنها در این مملکت قابل طرح نیست بلکه در سایر ملل نیز همچنین.